Er zijn veel
verschillende vormen van lijden. Het is niet alleen op andere plaatsen in de
wereld, maar ook in het persoonlijk leven van de mensen wordt men vaak
geconfronteerd met het lijden.
Zo is er de
dood die heel veel slachtoffers maakt. Maar ook door pesterijen op school of op
het werk, door ziektes, depressies, werkloosheid ervaren mensen het lijden.
Soms speelt
de natuur ook een rol bij het lijden. Zo zijn er de bosbranden, overstromingen,
vulkaanuitbarstingen, tornado’s, aardbevingen … De natuurrampen zorgen er ook
voor dat mensen het zwaar te verduren krijgen. Maar we kunnen ook stellen dat
de oorzaak vaak ook deels bij de mens ligt, want wij zorgen ervoor dat de aarde
opwarmt en dit tot gevolg heeft.
Deze film
gaat over Oscar, een jongentje van tien dat kanker heeft. Hij verblijft in het
ziekenhuis en op een dag hoort hij een gesprek tussen zijn ouders en de dokter.
Er wordt verteld dat hij doodgaat, maar zijn ouders willen dat verzwijgen.
Hierdoor is hij kwaad op zijn ouders en wil hij ze niet meer zien. Toch houden
zijn ouders enorm veel van Oscar.
Als hij Rose
tegenkomt in haar roze mantelpakje, terwijl ze pizza’s aan het leveren is voor
het ziekenhuis is hij meteen dol op haar. Zij verteld wel de waarheid en is
recht voor de raap. Hij verteld tegen de dokter dat hij alleen met de dame in
het roze wil spreken.
De dokter
praat met Rose, die het eerst niet ziet zitten om Oscar te bezoeken.
Uiteindelijk doet ze het toch, omdat ze op die manier pizza’s kan blijven
leveren aan het ziekenhuis. Eerst is het tegen haar zin, maar er groeit een
band tussen hen.
Ze stelt een
spel voor aan Oscar, om te doen alsof iedere dag telt voor tien jaar. Zo
beleeft hij alle hoogtepunten in zijn leven in twaalf dagen. Zo kust hij een
meisje, wordt hij verliefd op Peggy Blue, ... Ze laat hem ook kennismaken met
God. Zo schrijft hij twaalf brieven die Rose met een ballon de lucht instuurt.
Tot slot
viert hij kerst met Rose, haar familie en zijn ouders. Hij gaat dood en de
twaalf brieven blijven achter en een eeuwige plaats in het hart van Rose.
Deze film is
een combinatie van realiteit, fantasie, oprechte emoties en religie. Ondanks
dat het een drama is waarin een jongentje sterft zijn er in de film ook nog
veel vrolijke momenten.
Ik kan het
sprookjesachtige in de film wel appreciëren. Ik denk dat dit het ook mogelijk
maakt om al wat oudere kinderen naar deze film te laten meekijken. Ik had op
bepaalde momenten tranen in mijn ogen, omdat het realiteit is en vreselijk is
om te weten dat iemand dood zal gaan. Toch kwam er dan weer een lach
tevoorschijn door de vrolijke momenten doorheen de film.
De
hoofdrolspeler Oscar spreekt mij enorm aan. Hij is zo sterk en moedig. Als ik
te horen zou krijgen dat ik nog maar twee maanden te leven heb, weet ik niet
dat ik nog zo positief in het leven zou kunnen staan. Ik hoop natuurlijk van
wel. Ik zou ook een oproep doen op God om mij steun te geven, want zoals men
wel vaker zegt hebben we God meer nodig in tijden van problemen. Ik denk ook
niet dat ik het hem kwalijk zou nemen. Het hoort bij het leven en het is dan
een kwestie van er mee om te kunnen gaan. Ik denk wel dat ik constant met
vragen in mijn hoofd zou zitten en angst zou hebben voor wat er volgt.
Ik vind deze
film ook een aanrader. Het toont de realiteit en als je het zelf meemaakt als ouder
of als familielid kan deze film je misschien helpen om er op een goede manier
mee om te gaan.
Afscheid nemen van pasgeboren leven
Vrijwilligerswerk in de gevangenis
Martelpartijen in Syrië
Afscheid nemen van pasgeboren leven
Ine is pastor
in het UZ gasthuisberg in Leuven. Ze is vooral bezig met patiënten in de
verloskamer en op de neonatale afdeling. Ze proberen mensen nabij te zijn op
vlak van spiritualiteit en levensvragen.
Ze komt het
meest in aanraking met ouders die van hun kind afscheid moeten nemen. Ze helpt
deze ouders in het rouwproces. Ine probeert aan te voelen hoe de ouders zijn en
wat ze willen. De ouders vinden op die manier steun bij haar. Ze kijkt dan
samen met de ouders of ze iets kunnen doen zoals bijvoorbeeld een doopsel of
uitvaart. Dit kan soms troost bieden of het positieve naar boven laten komen.
God werd veel
concreter voor Ine door haar job. Hij is aanwezig voor haar en staat haar bij.
Ze vond het in het begin heel moeilijk om naar een dood kindje te gaan en
daarover met de ouders te praten. Ze vroeg dan steun aan God.
Ik vind het
heel mooi hoe Ine haar verhaal doet. Deze job lijkt mij moeilijk en emotioneel
zwaar. Ik zelf zou dit emotioneel niet aankunnen, maar het is goed dat mensen
verschillend zijn en dat er mensen zijn zoals Ine die dit wel kunnen. Ik kan me
voorstellen dat dit voor ouders een grote steun is. Ze worden gehoord en kunnen
hun verhaal doen. Er wordt met zicht meegeleefd op die manier.
Vrijwilligerswerk in de gevangenis
Jan De Cock is
een vrijwilliger in gevangenissen. Zijn verhaal begon in Chili waar hij met
straatkinderen werkte waarvan er verschillende in de gevangenis terecht kwamen
door lijmsnuiven. Uiteindelijk beleefde hij het en trok hij van gevangenis tot
gevangenis wereldwijd. Dit heeft zijn leven behoorlijk veranderd. Hij zag
foltering en honger maar ook mooie dingen zoals solidariteit en vreugde.
Hij vind het
belangrijk om voor gerechtigheid zorg te dragen. Hij zoekt naar wat goed is in
de mens. Iedere mens heeft iets goeds zelfs gevangenen. Het is belangrijk om de
gevangenen ook attent te maken op het goede en het potentieel dat ze in zich
hebben, want dat wordt bij gevangenen nog te weinig gedaan.
Het is heel
mooi hoe hij een band creëert met de gevangenen. Zo is er bijvoorbeeld Gonzalo
die drugsverslaafd was. Zijn moeder stierf vlak nadat hij in de gevangenis
terecht was gekomen. Dit had hier zeker mee te maken.
Jan vertelde
dat het laatste wat zijn moeder gezegd had was: “weet na alles wat je gedaan
hebt, dat ik je nog altijd graag zie”. Dit was het mooiste wat hij kon krijgen.
Zijn moeder wilde niets liever dan dat hij zijn straf afmaakt en daarna een
nieuwe start kan nemen. Ze wil dat hij wegblijft van de problemen. Hij kwam
zelf ook tot inkeer en gaat zolang hij in de gevangenis zit iedere zaterdag
naar de mis en steekt daar een kaarsje aan voor zijn moeder.
Jan heeft
zijn moeder bijgestaan en probeert voor een goede communicatie te zorgen. Hij
doet het uit goede wil beseft Gonzalo. Voor hem is Jan als een engel gekomen.
Hij voelt zich duidelijk verbonden met God en zijn moeder.
Ik ben er al
altijd van overtuigd geweest dat niet alle gevangenen slecht zijn en dat er zijn
die er onbewust inrollen. Zo zijn er de personen die een ongeval veroorzaakt
hebben met als gevolg doden. Dit hadden ze zelf waarschijnlijk nooit gewild en
toch gebeurd het door een stommiteit. Hoogstwaarschijnlijk worden er ook mensen
onterecht beschuldigd of gestraft. Natuurlijk zijn er ook gevangenen waar ik
bang van zou zijn en die ik nooit zou kunnen vergeven van hun gruweldaden.
Ik denk ook
niet dat alle gevangenen zoals Gonzalo tot inzicht komen en hun leven beter
willen maken. Daarom zou dit beroep ook helemaal niets voor mij zijn. Ik vind
het wel mooi hoe Jan in iedere gevangene iets goeds ziet en hoe hij met deze
mensen wil praten om ze te helpen in hun lijden. Ik hoop werkelijk dat degenen
die het verdienen een tweede kans krijgen en een mooi leven kunnen opbouwen
zonder stommiteiten. Maar Marx Dutroux, Ronals Janssen, Freddy Horion en nog
vele anderen zijn personen die naar mijn mening gevaar zijn in ons land.
Martelpartijen in Syrië
Dit filmpje
geeft mij een schokkend gevoel. Ik voel een rilling over mijn hele lichaam als
ik er naar kijk. Hoe kan dit toch gebeuren? Wie kan nu zo iets doen? Dat is
toch geen mens, maar een beest!
Het zijn
getuigenissen van martelpartijen die in gevangenissen plaatsvonden die aan het
woord komen. Zo waren er 20 verschillende martelmethodes die in het rapport
stonden. Ook kinderen en vrouwen werden hier het slachtoffer van. The Human
Rights Watch wil door slachtoffers aan het woord te laten deze zaak voor het
Internationaal Straf brengen als een menselijke manier van omgaan met deze vorm
van geweld.
Syrië is een
land waar heel vaak de mensenrechten worden geschonden. In de oorlog zetten ze
zelfs kinderen en jongeren in als loopjongen, informant, spion, strijder en als
ze nog heel jong zijn als zuiver kanonvlees. Ze gaan niet meer naar school en
houden trauma’s over.
Dit is niet
rechtvaardig. Er moet dringend iets veranderen en het land zou moeten gestraft
worden voor deze daden. Ik kan me dit gewoon niet voorstellen dat dit gebeurd.
Heel veel mensen moeten er lijden, familie en vrienden verliezen en zien hoe
hun land kapot gaat.
Bron: http://nos.nl/op3/video/391198-hossam-13-ze-trokken-mijn-nagels-uit.html
Laughing with - Regina Spektor
Laughing with - Regina Spektor
Het is waar
dat er vaak gespot wordt met God. Deze tijd geloven niet veel mensen meer. Maar
in tijden van nood hebben ze God wel nodig.
In het
ziekenhuis, in de oorlog, bij slecht nieuws, brand of overstroming wordt er niet
gelachen met God. Dan mag Hij er wel zijn en op zulke momenten wordt er wel
gebeden voor hem. Maar voor de mooie momenten in het leven bidden we niet. Dan
denk ik aan het feit dat wij iedere morgen, middag en avond een lekkere
maaltijd voor ons klaarstaat terwijl er heel veel mensen verhongeren.
Voor mij is
God er wel altijd. Hij staat me bij in het leven en ik geloof er in dat Hij mij
aanmoedigt te doen wat goed is, dat Hij me kracht geeft en steun. Ik lach niet
met God, maar ik heb wel respect voor de mensen die niet geloven. Ik vind het
alleen jammer, want door je geloof kan je verbonden zijn met elkaar. Als ik op kerstavond in de mis zat, zag ik geen enkele jongere en bijzonder weinig jonge
mensen.
Ook uit mijn
geloof kan ik bevestigen dat ik rapper zal bidden als ik verdrietig ben, ruzie
heb of een belangrijk examen heb, wat niet wegneemt dat ik niet dankbaar ben
voor het feit dat Hij me altijd bijstaat. Ik denk ook niet dat Hij ons dat
kwalijk neemt dat ik in goede tijden minder aan Hem denken. Alhoewel dat dit
misschien een beetje egoïstisch kan overkomen. Ik denk gewoon dat hij in goede
tijden aan mijn glimlach kan zien dat ik dankbaar ben voor het leven dat ik
krijg. Voor mij bied het in ieder geval steun om te weten dat Hij er is in
goede en slechte tijden.
Allerzielen
Allerzielen is elk jaar op 2 november. Het is de dag waarop de zielen, de mensen die gestorven zijn herdacht worden.
Allerzielen
Allerzielen is elk jaar op 2 november. Het is de dag waarop de zielen, de mensen die gestorven zijn herdacht worden.
Om te tonen
dat we nog aan hen denken steken we ook een kaarsje aan of leggen we bloemen op
het graf van de mensen die ons nauw aan het hart lagen.
Ik vind het
wel mooi dat de mensen op die dag met z’n allen naar het kerkhof gaan. Op die
manier voelen mensen zich verbonden. Ze zien dat er nog mensen zijn die een
dierbare verloren zijn en ze zijn er niet alleen. Dit kan steun geven aan
mensen.
Natuurlijk is
het niet omdat het 1 keer per jaar Allerzielen is dat we op de andere dagen
nooit aan de overledenen mogen terugdenken. Herinneringen is iets dat je altijd
kan oproepen. Je kan elk moment van de dag als je er nood aan hebt de
overledene herdenken of bezoeken op het kerkhof.
Mijn opa is
ook overleden toen ik nog heel klein was. Maar aangezien mijn familie heel ver
woont, kan ik hem onmogelijk veel bezoeken. Maar dit wil niet zeggen dat ik
nooit aan hem denk of hem zomaar vergeten ben. Herinneringen vind ik het
mooiste aan de overledenen.
Bron: http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20070901_allerzielen01
Een dader kan nooit vergeving afdwingen, zelfs niet met oprecht berouw. Een dader kan alleen vergeving vragen, dat het slachtoffer kan weigeren.
Is er leven na de dood?
Flanders Fields Museum
Verschillende visies in het omgaan met lijden in de verschillende godsdiensten
De
Boeddhistische uitvaartrituelen verschillen van cultuur en regio. Ze kiezen
vaak voor crematie, in navolging van de verbranding van het lichaam van
Boeddha. Een begrafenis is niet verboden.
Vergeving
Een dader kan nooit vergeving afdwingen, zelfs niet met oprecht berouw. Een dader kan alleen vergeving vragen, dat het slachtoffer kan weigeren.
Er zijn
verschillende interpretaties van het kwaad die geen vergeving toelaten:
Diabolisering
Hierbij wordt
de dader gelijkgesteld aan het kwaad, dus is er geen vergeving mogelijk. Geen
enkele verontschuldiging kan gelden en men beweerd dat de dader niet tot
schuldbesef kan komen.
Banalisering
Ook hier is
vergeving onmogelijk. Banalisering maakt de dader zelf tot slachtoffer. Er is
geen verantwoordelijkheid die kan worden opgenomen en geen schuld die vergeven
moet worden.
Ethisering
Ethisering
vind dat wie handelt dit steeds doet ten goede, alleen verschillen de mensen
van mening over wat goed is. Dus van schuld en inkeer is hier geen sprake.
Fragmentatie
en zelfbedrog
Deze
interpretatie laat de mogelijkheid tot vergeving open. Ze erkennen de schuld en
verantwoordelijkheid bij de dader, maar men blijft overtuigd van het goede van
elke mens. In de vergeving wordt de daad losgekoppeld van zijn of haar daad.
Niet de boze daad vergeven, maar wel de boosdoener.
Daarnaast
wordt het slachtoffer vaak zelf geconfronteerd met het schuldgevoelens. Waarom
heeft hij het geweld niet kunnen vermijden? Zelfvergeving is eigen gekwetste
geschiedenis leren aanvaarden.
De dader moet
ook leren aanvaarden dat hij iemand is die het waard is om vergeven te worden.
Hij zal zijn misdaden moeten leren erkennen als deel van zijn persoonlijkheid,
zonder dat zijn persoonlijkheid vernietigt.
Niet alleen
in vrede leven met zichzelf, maar ook de dader een nieuwe toekomst gunnen is
voor veel slachtoffers moeilijk.
Vergeving
vragen, vergeving schenken en vergeving ontvangen kunnen een grote bevrijding
betekenen en nieuwe levenskansen bieden voor zowel het slachtoffer als de
dader.
Er is
daarnaast ook het sacrament van de verzoening. Dit is er om de breuk tussen God
en de mens te herstellen. Dit kan door berouw, belijdenis, boete en de
absolutie.
Berouw: je
fouten beseffen en inzien dat je deze fout in de toekomst niet meer zal maken.
Belijdenis:
benoemen van de fout tegenover de priester.
Boete: het
aangedane leed proberen herstellen door de persoon een nieuwe start te laten
nemen.
Obsolutie:
vergeving van de zonden, in naam van Jezus Christus.
Voor mij
verdient iedereen een tweede kans en daarom zou ik zoveel mogelijk mensen proberen
vergeven. Natuurlijk is er een grens en kunnen sommige zaken niet vergeven
worden, althans dat is mijn mening. Dan denk ik vooral aan dingen die
onmenselijk zijn zoals ontvoering, misbruik, gruwelmoorden, ...
Bron: cursus RZL
Bron: cursus RZL
Is er leven na de dood?
Dit is een
vraag die voor mij nog onbeantwoord is. Natuurlijk heb ik er al over nagedacht
en hoop ik ook dat er leven na de dood is, maar of dit werkelijk zo is weet ik
niet.
Ik heb al
vaak gedacht dat onze ziel verder leeft in de vorm van een geest of bovennatuurlijk
wezen zoals een elf of zeemeermin. Alhoewel dat ik denk dat het laatste wel
uitgesloten zal zijn. Het kan ook zijn dat het iets totaal anders is.
Ik las ooit
zelf een boek, namelijk Limbo van Hilde Eynikel. Het ging over jongeren die
samen een ongeval meemaken. Ze komen in het limbo terecht, een fase tussen
leven en dood. Ze ontdekken er dat ze nog hun familie kunnen zien en vinden er
zelf een boek met foto’s in van doden. Ze leren terugkijken op het verleden. Ze
gingen er op zoek naar een code of sleutel om uit het Limbo te geraken. Sommige
kwamen levend terug, anderen gingen dood.
Dit deed mij
ook aanzetten tot denken. Het zou best kunnen dat we in een tussenfase terecht
komen. Maar ik ben er helemaal nog niet uit. Er is van alles mogelijk en ergens
diep vanbinnen geloof ik dat er nog iets is na de dood en dat het niet gewoon
gedaan zal zijn, wat natuurlijk ook een optie zou kunnen zijn.
Elementen die belangrijk zijn bij het omgaan met mensen die met lijden te maken krijgen
Elementen die belangrijk zijn bij het omgaan met mensen die met lijden te maken krijgen
Mensen helpen
in hun lijden kan je niet doen door materiële zaken, maar door een luisterend
oor, begrip en steun te bieden aan de persoon. Dit geeft kracht en moed aan de
mensen die het nodig hebben.
Je hebt
verschillende vormen van lijden. Zo kan het fysiek lijden zijn en dan kan je
enkel verzorging en steun bieden om de pijn te verzachten, maar er is ook
psychisch leed door bijvoorbeeld het
verliezen van een dierbaar persoon. Ook in dat geval kan je niet meer doen dan
luisteren, steun bieden en begrip tonen.
Er is ook een
sociale vorm van lijden. Mensen die kwetsbaar zijn in de samenleving of in
geldnood zitten. Hier zou het goed zijn dat we oog hebben voor deze mensen en
dat we waar we kunnen proberen te helpen. Bijvoorbeeld een oude mevrouw helpen
oversteken als dit niet zo gemakkelijk gaat of armere personen helpen door
respect te hebben er eens mee te babbelen en oude kleren geven als ze het
kunnen gebruiken.
Bovendien is er ook het
morele en ethische lijden. Zoals bijvoorbeeld pijn door het schenden van de mensenrechten,
door de apartheid, onmacht of het besef van eigen schuld.
Tot slot is
er nog het spirituele lijden dat van binnenuit komt, vanuit de geest.
Ik kan
hieruit besluiten dat het vooral belangrijk is om moed te hebben om mensen in
hun lijden te helpen. Soms kan je door kleine dingen helpen, maar soms is er
meer nodig dan alleen een luisterend oor en is er hulp nodig van buitenaf. Dan
denk ik aan een dokter.
Flanders Fields Museum
In het
Flanders Fields Museum in Ieper bewaren ze de oorlogsband, omdat het belangrijk
is voor wie vandaag over oorlog en vrede wil spreken.
De miljoenen
getroffenen hebben een verhaal van verdriet en pijn. In het museum brengen ze
het verhaal van de eerste wereldoorlog in de West-Vlaamse frontstreek. Het is
een belangrijk symbool van oorlogsleed en wederopstanding.
Ieper is de
vredesstad waar je herinneringen aan de eerste wereldoorlog kunt oproepen. Ook
naast het museum zijn nog veel plaatsen waar je zeker moet geweest zijn zoals
de Menenpoort, waar elke avond de Last Post geblazen wordt door vrijwilligers.
Ook de Ypres Reservoir Cemetery en de vele monumenten lonen de moeite. Zelf heb
ik Ieper ook al meerdere malen bezocht, vooral in schoolverband.
Iedereen weet
wat er in de oorlog gebeurd is en net omdat het zo een vreselijk gebeuren was,
zijn we het nog altijd niet vergeten. Ook kinderen maken er kennis mee in
school, omdat het een stukje geschiedenis is die hun voorouders hebben
meegemaakt.
Voor mij is
zo een bezoek als het meevoelen van het lijden in die tijd. We herdenken het en
hebben er aandacht voor. Er was toen een enorm lijden en ik hoop echt uit de
grond van mijn hart dat we dit hier nooit meer hoeven mee te maken. Ik vind het
ontzettend erg dat er op dit moment plaatsen zijn in de wereld waar oorlog
plaatsvind, ook die mensen lijden enorm en ik hoop dat er in de toekomst overal
vrede mag zijn.
De dood
bij het Christendom
Bij de dood
van een Christen komt de familie bijeen om de uitvaart te regelen. Het is een
droevige gebeurtenis waarbij mensen elkaar troost bieden.
De dode wordt
eerst gewassen en netjes aangekleed. Vrienden en familieleden krijgen de kans
om afscheid te nemen. Soms is het thuis of in een mortuarium.
Nadien volgt
de uitvaart waarbij de kist in de kerk komt te staan. Er worden kaarsen
aangestoken, gezongen, uit de bijbel voorgelezen en gebeden voor de overledene.
Deze uitvaart wordt samengesteld door familieleden die vaak ook gedichten of
teksten voorlezen. Tot slot konden ze ook kiezen of ze de persoon lieten
begraven of cremeren.
In het
Christendom is het ook de gewoonte dat mensen donkere kleren dragen bij een
begrafenis.
Rituelen
in het Hindoeïsme
Ze zien de
dood als iets positiefs. Het lichaam was tijdelijk en heeft zijn taak
volbracht, want ze geloven in reïncarnatie. Wat wil zeggen dat hun ziel in een
ander lichaam terecht komt.
Tijdens het leven
van de Hindoe zijn er 16 “sanskara’s”, sacramenten of rituelen. Eén vindt
plaats als iemand op sterven ligt. De familieleden worden dan gewaarschuwd om
bij het afscheidsritueel te zijn. Een zoon of andere man giet dan een druppel
water uit de heilige rivier de Ganges in de mond van de stervende. Het
symboliseert leven en oneindigheid. Vervolges legt de oudste zoon een blad van
de heilige tulsie- of basilicumboom in de mond van de stervende. Tot slot sprenkelen
andere familieleden ook water in de mond van de stervende.
Het dode
lichaam speelt geen centrale rol bij de rouwverwerking. De overledene wordt
gewassen en in een speciaal doek gewikkeld of tegenwoordig worden mannen ook
vaak in een pak gekleed.
De Hindoes verkiezen
crematie.
Rituelen
in het Boeddhisme
Als iemand op
sterven ligt komen nabestaanden en vrienden samen bij het sterfbed. Ze proberen
zijn/haar wedergeboorte naar de verlichting te stimuleren. Door bv. de
stervende te richten op de Boeddhistische geschriften.
Na het
sterven wordt het lichaam een aantal uur niet aangeraakt, zodat het bewustzijn
het lichaam verlaat.
De eerste
zeven dagen na het voorval zijn heel belangrijk. De nabestaanden voeren de
laatste gebeden uit, die de geest van de overledene helpt in zijn weg naar een
volgend stadium van leven.
Er is een
rouwperiode van 49 dagen, waarin iedere week gebeden wordt. De Boeddhisten
geloven dat daarna de hergeboorte voltooid is. Herdenkingsdiensten zijn vaak
thuis of in een tempel na één week, na zeven weken en na honderd dagen.
Rituelen
in de Islam
De Koran
schrijft voor hoe men moet handelen bij overlijden. Crematie is verboden. Er
zijn 4 taken. Namelijk het wassen van het lichaam, het in doeken wikkelen, het
gebed voor de overledene en de begrafenis.
Het wassen is
belangrijk omdat volgens de Koran al het gestorvene onrein is. Het lichaam
wordt driemaal gewassen door familie en vrienden. Mannen wassen mannen en vrouwen
wassen vrouwen. Alleen bij kinderen mag het zowel door vrouwen als door mannen
worden gewassen. Bij het wassen wordt lotusblad, zepen en parfums gebruikt die
geen alcohol mogen bevatten.
Na het wassen
wordt men in doeken gewikkeld. Mannen in 3 doeken en vrouwen in 5 doeken. Er
dient gewone stof gebruikt te worden, geen zijde of versierend stiksel.
Vervolgens
wordt het gebed voor de overledene uitgesproken. Men staat recht voor het lijk
en het eindigt met een vredesgroet.
Van oorsprong
was de begrafenis een mannenaangelegenheid, maar bij liberale moslims zijn de
vrouwen tegenwoordig ook aanwezig. In het graf wordt de overledene op zijn
rechterzijde gelegd met zijn gezicht naar Mekka. Vervolgens worden drie handen
met aarde op het graf gestrooid door iedereen die aanwezig is. Het graf wordt
opgevuld tot een bult en het blijft beperkt tot een eenvoudige steen met
gegevens, zonder zerk. Na de begrafenis wast iedereen zijn handen.
Er is een
condoléance (=deelname, medeleven) van 3 dagen en een rouwperiode van 40 dagen.
De weduwe rouwt gedurende 4 maanden en 10 dagen.
Rituelen
in het Jodendom
Een Joodse
begrafenis is sober. Ze worden trouwens altijd begraven en nooit gecremeerd. Ze
vinden dat het niet mag vernietigd worden, omdat God het heeft geschapen. Dit
gebeurd zo snel mogelijk.
In de dood is
iedereen gelijk volgens het Joodse geloof vandaar dat het sober gebeurd en dat
de dode eenvoudige witte katoenen kleding krijgt. Ook de kist is eenvoudig van ruw
hout met daarover een zwart doek.
De familie
gooit drie scheppen aarde op het graf, daarna volgen de vrienden. Daarna bidden
de kinderen van de overledene Kadiesh. Dit is een gebed ter ere van God en ter
herinnering aan de dode.
Tot slot gaat
de familie naar huis en worden ze zeven dagen getroost en verzorgt door
vrienden.
Aangrijpende films
Hieronder vind je enkele trailers van films die mij enorm geraakt hebben bij het bekijken ervan. Er zijn er natuurlijk oneindig veel, dus heb ik een selectie gemaakt.
My sisters keeper
A walk to remember
The boy in the striped pyjama
Soul surfer
Haiyan: hulpverleners op Filipijnen komen handen tekort
De tyfoon Haiyan kwam op woensdag 8 november 2013 aan land. Het was de zwaarste storm van 2013, maar waarschijnlijk ook een van de zwaarste ooit.
In de krant las ik ook verschillende artikels over de ramp. De beelden zeggen al veel! Er zijn heel wat slachtoffers. De meeste mensen hebben niets meer als ze het al overleeft hebben. Het is een heel aangrijpend gebeuren, wat ik me moeilijk kan voorstellen. Wij zien dit in het nieuws, zijn onder de indruk maar leven daarna gewoon verder zoals we bezig waren. Terwijl er een kans bestaat dat het de oorzaak is van de opwarming van de aarde. Dit is nog niet bewezen, maar dan zijn we allen verantwoordelijk. Is het de opwarming of niet, zo iets valt moeilijk te bewijzen. Maar volgens mij zal het er wel een rol inspelen. De opwarming heeft nu eenmaal negatieve gevolgen.
Toch zijn er mensen die hulp geboden hebben, zo was er zowel financiële hulp als hulpverleners die ter plaatse gingen. Zo is het Belgische B-Fast-team die ook een veldhospitaal hadden opgericht op de plaats waar ze het hardst nodig waren.
Maar als we echt de medemens willen helpen kunnen we beter iets doen aan de opwarming van de aarde om klimaatsveranderingen tegen te gaan. Bepaalde natuurrampen en het lijden dat er mee gepaard gaat kan daardoor misschien vermeden worden.
Deze ramp bracht zowel materieel, fysiek, financieel, psychische en sociaal lijden met zich mee. Met andere woorden bijna alle of alle vormen van lijden die je maar kunt bedenken. Mensen zijn hun huis kwijt, familie, vrienden en bovendien kan het er fysiek ook slecht aan toe gaan door breuken of letsels, ... die men heeft opgelopen.
Het is duidelijk dat deze ramp ook bij het thema mens en natuur kan geplaatst worden.
Het filmpje dat je op de volgende link ziet, kan ons aan het denken zetten of zet mij in iedere geval aan het denken. Waarom al deze chaos, lijden en verdriet? Hoe kan ik helpen? Wat kan ik doen? Het geeft een schuldgevoel dat ik bijna niets kan doen.
(http://vimeo.com/81793615)
Hieronder vind je enkele trailers van films die mij enorm geraakt hebben bij het bekijken ervan. Er zijn er natuurlijk oneindig veel, dus heb ik een selectie gemaakt.
My sisters keeper
A walk to remember
The boy in the striped pyjama
Soul surfer
Haiyan: hulpverleners op Filipijnen komen handen tekort
De tyfoon Haiyan kwam op woensdag 8 november 2013 aan land. Het was de zwaarste storm van 2013, maar waarschijnlijk ook een van de zwaarste ooit.
In de krant las ik ook verschillende artikels over de ramp. De beelden zeggen al veel! Er zijn heel wat slachtoffers. De meeste mensen hebben niets meer als ze het al overleeft hebben. Het is een heel aangrijpend gebeuren, wat ik me moeilijk kan voorstellen. Wij zien dit in het nieuws, zijn onder de indruk maar leven daarna gewoon verder zoals we bezig waren. Terwijl er een kans bestaat dat het de oorzaak is van de opwarming van de aarde. Dit is nog niet bewezen, maar dan zijn we allen verantwoordelijk. Is het de opwarming of niet, zo iets valt moeilijk te bewijzen. Maar volgens mij zal het er wel een rol inspelen. De opwarming heeft nu eenmaal negatieve gevolgen.
Toch zijn er mensen die hulp geboden hebben, zo was er zowel financiële hulp als hulpverleners die ter plaatse gingen. Zo is het Belgische B-Fast-team die ook een veldhospitaal hadden opgericht op de plaats waar ze het hardst nodig waren.
Maar als we echt de medemens willen helpen kunnen we beter iets doen aan de opwarming van de aarde om klimaatsveranderingen tegen te gaan. Bepaalde natuurrampen en het lijden dat er mee gepaard gaat kan daardoor misschien vermeden worden.
Deze ramp bracht zowel materieel, fysiek, financieel, psychische en sociaal lijden met zich mee. Met andere woorden bijna alle of alle vormen van lijden die je maar kunt bedenken. Mensen zijn hun huis kwijt, familie, vrienden en bovendien kan het er fysiek ook slecht aan toe gaan door breuken of letsels, ... die men heeft opgelopen.
Het is duidelijk dat deze ramp ook bij het thema mens en natuur kan geplaatst worden.
Het filmpje dat je op de volgende link ziet, kan ons aan het denken zetten of zet mij in iedere geval aan het denken. Waarom al deze chaos, lijden en verdriet? Hoe kan ik helpen? Wat kan ik doen? Het geeft een schuldgevoel dat ik bijna niets kan doen.
(http://vimeo.com/81793615)
Dag Laura
BeantwoordenVerwijderenIk vind het ook heel moeilijk om te weten of er leven na de dood is. Stiekem hoop ik het wel! Ik denk dat je daar nooit kan zeker van zijn. Wel denk ik dat mensen die geloven, minder bang zijn voor de dood. Ik hoop dat het is zoals je afbeelding, een weg naar een ander leven.
Groetjes
Delphine
Dag Laura
BeantwoordenVerwijderenWanneer ik jouw mening lees over leven na de dood vind ik het heel speciaal hoe je het omschrijft. Je denkt niet enkel aan geesten, maar ook aan een zeemeermin of een elfje. Prachtig, dat je daar aan dacht. Ik vind het ook fijn om te weten dat je het boek gelezen hebt die wel te maken had met de dood. Ik zal dit boek ook eens bekijken en er eens over lezen. Want geef toe iedereen wil leren wat er met hem gebeurt na de dood. Ik zou ook zeggen blijf geloven! Met geloven kan je veel bereiken. Ik bedoel gewoon in je tekst schreef je dat het niet zou gebeuren. Dit kun je niet weten hé, meid. Blijf geloven dat er iets is, dit zal je hoop geven.
Want wie wil nu het leven verlaten als er geen leven meer is? Ik geloof niet dat iedereen zegt we zullen wel zien waar de tijd ons brengt. Iedereen wil er graag een antwoord op. Ik denk dat we niet kunnen zeggen dat het hier zal stoppen na de dood. We moeten blijven vechten in en leven na de dood.
Hoe je verteld over de tussenfase, daar blijf ik wel nog haperen. Er kan inderdaad nog iets er tussen zijn, maar is dit zo dit kunnen we niet weten. Ik geloof wel dat we een wit licht zullen zien en dat we dan kunnen vechten er tegen om nog niet uit het leven te stappen. Iedereen zijn mening erover. Wat bedoel jij precies met tussenfase, is dit ook een moment dat je wit licht ziet? Of is het een moment dat je een dode terug ziet?
Groetjes Sophie